Τρίτη, 13 Ιανουαρίου 2015 20:41
 

Πώς θα θέσεις και θα πετύχεις τους στόχους σου για το 2015!

Πώς θα θέσεις και θα πετύχεις  τους στόχους σου για το 2015!

«Το 2015 θα χάσω τα 7 κιλά που έχω πάρει». «Θα αρχίσω να τρώω υγιεινά και θα ξεκινήσω γυμναστήριο». «Θα πίνω λιγότερο αλκοόλ και θα κόψω το κάπνισμα». «Θα περνάω περισσότερο χρόνο με όσους αγαπάω». «Θα φροντίζω πιο πολύ τον εαυτό μου». Όσο πλησιάζει ο νέος χρόνος έχεις ήδη αρχίσει να φτιάχνεις τη λίστα μας με τους στόχους για την επόμενη χρονιά. Κι ενώ είσαι μέσα στον ενθουσιασμό και την αισιοδοξία, σίγουρος πως φέτος θα πετύχεις όσα ονειρεύεσαι, μια φωνούλα μέσα σου, ψιθυρίζει ότι όλο αυτό είναι μάταιο. Αν δεν μπορείς να θυμηθείς πότε ήταν η προηγούμενη φορά που έμεινες πιστός, οι στατιστικές μάς ενημερώνουν πως από όσους βάζουν στόχους για τη νέα χρονιά μόνο το 8%-12% τους πετυχαίνει.

ΠΟΙΟΙ ΗΤΑΝ ΟΙ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΕΙΣ ΣΤΟΧΟΙ ΤΗΣ ΠΕΡΑΣΜΕΝΗΣ ΧΡΟΝΙΑΣ & ΠΟΣΟΙ ΤΟΥΣ ΠΕΤΥΧΑΝ;
                                                       
Σύμφωνα με έρευνα του αμερικανικού University of Scranton, η οποία δημοσιεύτηκε στο Journal of Clinical Psychology, ο Νο1 στόχος για το 2014 ήταν η απώλεια βάρους, ενώ στις επόμενες θέσεις βρίσκονται δηλώσεις όπως: «Να είμαι πιο οργανωτικός», «Να ξοδεύω λιγότερα και να εξοικονομώ περισσότερα», «Να απολαμβάνω τη ζωή», «Να έχω καλή φυσική κατάσταση και να είμαι υγιής», «Να κόψω το κάπνισμα», «Να ερωτευτώ» και «Να περνάω περισσότερο χρόνο με την οικογένειά μου». Μια άλλη έρευνα στην οποία συμμετείχαν περισσότεροι από 3,700 Αμερικανοί πέρυσι έδειξε πως από όσους θέτουν στόχους για τη νέα χρονιά, μόνο το 5% τους πετυχαίνει όλους, ενώ μόλις το 20% απάντησε πως πέτυχε «ίσως έναν από αυτούς». Πού χάνεται, λοιπόν, όλος αυτός ο ενθουσιασμός που έχουμε όταν βάζουμε στόχους για τη χρονιά που ξεκινά;

1. Δεν διατυπώνεται με ακρίβεια ο στόχος
Κι όμως, όλα ξεκινούν από το μήνυμα που στέλνουμε στον εγκέφαλό μας! Όταν δεν είμαστε απόλυτα συγκεκριμένοι, σαφείς και ακριβείς όσον αφορά αυτό που θέλουμε να πετύχουμε, τότε αφήνουμε πολλά στην τύχη – η οποία ποτέ σε αυτές τις περιπτώσεις δεν λειτουργεί υπέρ μας. Ένας σωστά διατυπωμένος στόχος είναι ο εξής: ‘‘Πετάω 5 κιλά λίπους από το σώμα μου επιλέγοντας υγιεινές, γευστικές και θρεπτικές για εμένα τροφές που τις απολαμβάνω, ενώ παράλληλα γυμνάζομαι 3 φορές την εβδομάδα και αισθάνομαι δύναμη και χαρά! Ξεκινώ το νέο πρόγραμμα υγείας και ευεξίας για τον εαυτό μου την 7η Ιανουαρίου και συνεχίζω έως ότου αποκτήσω το ιδανικό για εμένα σώμα’’. Αυτός είναι ένας απόλυτα σωστός, ολοκληρωμένος, συνειδητός και συγκεκριμένος στόχος που οποιοσδήποτε άνθρωπος μπορεί να επιτύχει».

2. Θέτουμε σαν στόχο τα «πρέπει» αντί για τα «θέλω» μας                                                      
Πόσο πολύ θέλεις να αλλάξεις δουλειά; Είναι άραγε ένα πραγματικό σου θέλω ή πίσω από αυτό κρύβονται προσδοκίες άλλων ανθρώπων στη ζωή σου; Και πόσο μακριά είσαι διατεθειμένος να πας για να φτάσεις στο στόχο σου; Αφού ζυγίσεις τα πράγματα καλά, τελικά, είσαι διατεθειμένος π.χ. να σπουδάσεις 6 χρόνια ιατρική και να κάνεις ειδίκευση και αγροτικό ώστε στα 40 σου να είσαι γιατρός; Το καθοριστικό κριτήριο για να καταλάβεις αν πράγματι επιθυμείς να αλλάξεις κάτι είναι η χαρά: θα σε κάνουν πιο χαρούμενο τα επιπλέον χρήματα από την παραπάνω θέση που κυνηγάς ή τελικά πιστεύεις ότι θα σου λείψει ο χρόνος που περνάς με τους φίλους σου;

3. Δεν έχουμε πλάνο για το πώς θα πετύχουμε το στόχο μας                                                      
Έστω ότι θέλεις φέτος να ξεκινήσεις πάλι γυμναστήριο. Έχεις αποφασίσει ποιου είδους γυμναστική σου ταιριάζει περισσότερο; Γιατί θέλεις να γυμναστείς; Για να ξαναβρείς τη φόρμα και την αντοχή σου, να ανακουφιστείς από τους πόνους στην πλάτη από τη λάθος στάση του σώματος και τις πολλές ώρες στον υπολογιστή ή για να αδειάζει το μυαλό σου; Πόσες φορές θα χρειαστεί να πηγαίνεις γυμναστήριο; Έχεις αυτό το χρόνο ή πρέπει να αφήσεις κάτι άλλο για να βρεις αυτή την ώρα; Θα χρειαστεί να κάνεις μια έρευνα αγοράς, να κοιτάξεις στην περιοχή του σπιτιού ή της δουλειάς σου, να δεις προγράμματα και ώρες που σε βολεύουν, να προμηθευτείς τον κατάλληλο εξοπλισμό …
Όλα αυτά χρειάζονται προγραμματισμό, χωρίς τον οποίο οι πιθανότητες επιτυχίας μειώνονται σημαντικά. «Στόχο πετυχαίνεις μόνο τη στιγμή που αποφασίσεις εσύ για εσένα, τον θέλεις πολύ, είναι συγκεκριμένος (ακόμα και ημερομηνία χρειάζεται να θέσεις) και πιστεύεις ότι όταν τον πετύχεις θα έχεις κερδίσει κάτι σημαντικό

Στη συνέχεια χρειάζεται να αναφέρεις όσα περισσότερα κίνητρα και λόγους έχεις για να τον πετύχεις. Με αυτό τον τρόπο κάνεις ιδιαίτερα δύσκολη την προοπτική αποτυχίας. Δεν αντέχεις να αποτύχεις και δεν τον παρατάς εάν τα κίνητρα που έχεις θέσει είναι ισχυρά. Το επόμενο βήμα είναι να σπάσεις τον στόχο σε πολλά μικρά σκαλοπατάκια (βηματάκια) ώστε να γνωρίζεις κάθε φορά τι πρέπει να κάνεις για να πλησιάσεις περισσότερο στον τελικό στόχο.

4.Δεν πιστεύουμε ότι θα τα καταφέρουμε
Το αμερικανικό πανεπιστήμιο Stanford δημοσίευσε μια έρευνα η οποία έδειξε πως όσο περισσότερο πιστεύουμε πως μπορούμε να πετύχουμε ένα στόχο τόσο πιο πιθανό είναι να τα καταφέρουμε. Η μελέτη των ψυχολόγων απέδειξε βέβαια και το αντίστροφο: εάν δεν πιστεύουμε ότι έχουμε τη δυνατότητα να τα καταφέρουμε, ελαχιστοποιούμε τις πιθανότητες επιτυχίας μας… Πράγματι «οι άνθρωποι που δεν έχουν βαθιά πίστη στις ικανότητές τους τα παρατάνε γρηγορότερα και με μεγαλύτερη ευκολία από εκείνους που θεωρούν ότι η επιτυχής έκβαση μιας υπόθεσης είναι μέσα στις δυνατότητές τους. Εκείνος που πιστεύει ότι δεν θα τα καταφέρει είναι καταδικασμένος να επιβεβαιώσει τον εαυτό του. Ο άνθρωπος που πιστεύει ότι μπορεί θα πετύχει ψάχνοντας διαρκώς για εναλλακτικές λύσεις μέχρι να επιτύχει. Ο νικητής ξεχωρίζει από τον ηττημένο της ζωής στο εξής σημείο: και οι δυο κάποια στιγμή θα ‘‘γονατίσουν’’. Ο ηττημένος θα παραμείνει γονατιστός περιμένοντας κάποιον να τον σηκώσει. Όμως ο νικητής θα ξανασηκωθεί και θα συνεχίσει».

5.Θέτουμε έναν πολύ δύσκολο στόχο ή πάρα πολλούς
Μερικές φορές οι ειδικοί συμβουλεύουν να θέτουμε ένα στόχο μικρής ή μέτριας δυσκολίας που θα τον καταφέρουμε σχετικά εύκολα, ώστε να τονωθεί η αυτοπεποίθησή μας. Η αλήθεια όμως είναι ότι δεν υπάρχουν δύσκολοι ή ανέφικτοι στόχοι, αλλά αδύναμη θέληση λόγω έλλειψης ισχυρών κινήτρων. Όταν βρεις ισχυρό κίνητρο και πολλούς λόγους για τους οποίους θέλεις να επιτύχεις ένα στόχο, ο μόνος που μπορεί να σε σταματήσει είναι ο ίδιος σου ο εαυτός και κανείς άλλος.

6.Δεν είμαστε ρεαλιστές
Σίγουρα θα ήταν ιδανικό να εξαφανίζαμε από το πρόγραμμα διατροφής μας όλες τις τροφές που μας φορτώνουν θερμίδες, αλλά αυτό το ιδανικό είναι μάλλον απίθανο να το αγγίξουμε με την πρώτη προσπάθεια. «Το να απαγορεύουμε στον εαυτό μας την αγαπημένη μας λιχουδιά -είτε αυτή είναι η σοκολάτα ή τα αναψυκτικά, είτε οι τηγανητές πατάτες- είναι σίγουρο ότι θα γυρίσει μπούμερανγκ. Θα υποκύψουμε σε αυτή, θα νιώσουμε άσχημα, θα παρατήσουμε το στόχο μας για πιο υγιεινή διατροφή και λιγότερες θερμίδες και θα ξαναγυρίσουμε στις παλιές διατροφικές μας συνήθειες». Αντί να ανεβάζουμε τον πήχη τόσο ψηλά ώστε να βάζουμε τρικλοποδιά στον εαυτό μας πριν καλά - καλά ξεκινήσουμε, είναι πολύ χρήσιμο να σκεφτούμε και να αποδεχτούμε τι μπορούμε πράγματι να καταφέρουμε στο τώρα μας. Αν ο στόχος της χρονιάς για το 2015 είναι να βελτιώσεις τη διατροφή σου και να διώξεις τα επιπλέον κιλά, καλό θα ήταν να αποφύγεις έναν στόχο όπως «θα κόψω τα γλυκά» και αντί γι’ αυτό να δηλώσεις, π.χ., «τρώω σοκολάτα δύο φορές την εβδομάδα».

7. Μοιραζόμαστε τους στόχους μας με λάθος άτομα ή δεν τους μοιραζόμαστε καθόλου
Ή αλλιώς, «to share, or not to share? That is the question». Πόσες φορές σε έχει φρενάρει η αντίδραση που βρίσκεις από τους γύρω σου; Και πόσες ένα ενθαρρυντικό σχόλιο ήταν αρκετό για να ξαναπάρεις δύναμη ένα βήμα πριν τα παρατήσεις; Το πόσο μιλάμε για τους στόχους μας και με ποιους έχει σημασία. Δεν ανακοινώνουμε δημοσίως τους στόχους μας εκτός εάν πιστεύουμε ότι εκείνος στον οποίο θα το ανακοινώσουμε μπορεί να μας υποστηρίξει με κάποιον τρόπο. Η δημόσια ανακοίνωση μεγάλων στόχων μπορεί να προκαλέσει και μεγάλες αντιδράσεις από το περιβάλλον μας και τελικά να φέρει αρνητικά αποτελέσματα, αφού μπορεί να διαπιστώσουμε ότι -παρόλο που θέλαμε και πιστεύαμε ότι μπορούμε- η αντίδραση ή η αμφιβολία των άλλων ως προς το στόχο μας ίσως μας κάνει να τα παρατήσουμε πριν καν ξεκινήσουμε την προσπάθεια. Αρκεί να θυμηθούμε πόσες φορές έχουμε ακούσει από ανθρώπους μου μας αγαπούν αλλά δεν θέλουν να μας βλέπουν να ταλαιπωρούμαστε: ‘‘έλα, μια χαρά είσαι και έτσι, μην κουράζεσαι τόσο πολύ, αυτός που σε αγαπάει σ’ αγαπάει γι’ αυτό που είσαι, δεν χρειάζεται να είσαι σαν μοντέλο για να σε αγαπήσει κάποιος’’. Κι αν όμως το να διώξετε κάποια επιπλέον κιλά είναι αυτό που εσείς νιώθετε ότι θα σας κάνει να νιώσετε καλύτερα με τον εαυτό σας και το σώμα σας; Όλες αυτές οι καλοπροαίρετες ίσως δικαιολογίες δεν θα σας δώσουν δύναμη και κουράγιο να συνεχίσετε και να πετύχετε. Θυμηθείτε λοιπόν: Ναι στις δημόσιες ανακοινώσεις, με μέτρο όμως».

Καλή επιτυχία!

Διαβάστηκε 1454 φορές

Newsletter

Επικοινωνία

  Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
  +30 210 96 25 411
  +30 210 96 00 882
  +30 210 96 25 634
  Βουλιαγμένης 8Α κ Θάσου 7-9 Α.Γλυφάδα, 166 75